بشارت شادی عظیم

بشارت شادی عظیم

Good News of Great Joy
نویسنده: جان پایپر John Piper
مترجم: کانون کتاب‌مقدس- ویرایش محمد ثانوی

دیباچه

ایام ظهور مسیح فرصتی برای پرستش عیسی است. لااقل در سازمان دیزایرینگ گاد (مشتاق خدا) Desiring God ما از این زاویه به آن می‌نگریم.

ایام ظهور فصل انتظار، امیدواری، تفتیش روح و جان و برنامه‌های مختلف در تقویم کلیسایی می‌باشد. دورهم جمع شدن خانواده‌های مسیحی و پیروان عیسی از برنامه‌های این زمان است. هیچ دستور کتاب مقدسی برای برپایی جشن‌های ایام ظهور عیسی وجود ندارد. موضوعی اختیاری است - سنتی که در طول تاریخ کلیسا به عنوان ایام آماده سازی برای روز عید میلاد مسیح گسترش یافته است. برای بسیاری از ما حضور در این برنامه‌های خاصِ این ایام، از نظر روحی چالش برانگیز، لذت بخش و مفید است.

ایام ظهور در درجه اول یادآور واقعۀ دو هزاره پیش است که عیسی مسیح ظهور اولیۀ خود را انجام داد و در عین حال ظهور ثانویه او نیز در پیش است. وقتی با هم سرودهای مورد علاقه خود در این ایام می‌خوانیم، سرودهای مانند:

هل تا جهان شادان شود، ربـش سلطان شود

منـزلـگـهـش قـلـب بشــر عرش سرایان شود

و یا

اگـر عیسی هـزار بــار دیـگر بـه دنیــا زنـدگـی گیـرد از سـر

کند روشن ز نو دنیای ما را شفا بخشد همه مرضهای ما را

ایام ظهور عیسی چهار یکشنبه قبل از عید میلاد مسیح آغاز و تا شب میلاد پیش می‌رود. در حالی که ایام روزه مسیحیان چهل روز قبل از صلیب (بعلاوه شش یکشنبه) آغاز می‌شود.

ایام ظهور از چهارمین یکشنبه قبل از عید میلاد آغاز و در شب میلاد مسیح به پایان می‌رسد.یعنی اولین یکشنبه بسته به تاریخ بین ۲۷ نوامبر تا ۳ دسامبر تغییر می‌کند. در حالی که روزه چهل روز قبل از صلیب طول می‌کشد (بعلاوه شش یکشنبه)، ایام روزه در کل بیست و دو تا بیست و نه روز است.

مسیحیان در سراسر جهان به روشهای مختلف ایام ظهور را جشن می‌گیرند. گاهی با روشن کردن شمع، برخی با سراییدن سرود، برخی با پختن شیرینی و پخش آن بین دوست و آشنا و برخی با هدیه دادن، عده‌ای با آویزان کردن حلقه‌های گل روی در و دیوار و بالاخره عده‌ای هم با انجام دادن تمامی موارد فوق به پیشواز این میلاد می‌روند. در طول قرن‌ها، ما مسیحیان و به تنها یک روز یعنی به ۲۵ دسامبر قانع نبودیم و با روش‌های بسیار خوبی برای گسترش این جشن و سرور تولد، قدم فراتر گذاشته‌ایم و آن را توسعه داده‌ایم. مجسم شدن پسر خدا، «برای ما و برای نجات ما»، همانطوری که ایمان‌نامه باستان نیز می‌گوید، این واقعه آنقدر مهم است که به یک روز قدرانی قانع نیستیم. در واقع، این موضوعی است که برایش تا ابد جشن خواهیم گرفت.

دعای ما این است که این کتاب نیایشی کوچک به شما کمک کند تا عیسی را مرکز و بزرگترین گنجینۀ ایام فصل ظهور خود نگه دارید. شمع‌ها و شیرینی‌ها دیگر مراسم هر کدام جای خود را دارند، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که در این ایام دسامبر، ما به عیسی بیش از همه چیز توجه کرده او را بستاییم.

بنابراین شاید موضوع اصلی ما در ایام «آیید او را ستایید» باشد. این مجموعه رازگاهان همه دربارۀ ستودن مسیح، خداوند است. در تمام سرودهایی در این ایام می‌سراییم، شخصیت عیسی در کانون آنها قرار دارند-نوزادی که در بیت لحم متولد شد،

کودکی الهی

در قنداقه پیچیده، در آخوری آرمیده ،

مقصدش بسوی جلجتا،

مکانی که پدرش او را به آن مکان اعزام می‌کند تا جان دهد

و برای قوم خود دوباره قیام کند.

مقدمۀ این کتابچه بگونه‌ای طراحی شده است که بایستی پیش از شروع ایام ظهور (یا هر زمان در طول آن) خوانده شود. خاتمه را می‌توانید به عنوان انتخاب مضائف در روز عید (یا قبل از آن، به ویژه اگر دربارۀ آیات مورد علاقه شبان جان پایپر کنجکاو هستید) بخوانید. ضمیمه سایه‌های عهد عتیق و آمدن مسیح با نیایش روز ۱۲ هماهنگ می‌شود.

باشد که خداوند از پرستش عمیق‌تر و شاد‌تر شما در این ایام ظهور خشنود گردد.

فهرست برنامه:

روز 1 راه را آماده سازید (لوقا ۱: ۱۶- ۱۷)

روز ۲ تمجید خدا توسط مریم (لوقا ۱: ۴۶- ۵۵)

روز ۳ انتظار طولانی برای دیدار خدا (لوقا ۱: ۶۸- ۷۱)

روز ۴ به خاطر انسان‌های حقیر خدا (لوقا ۲: ۱- ۵)

روز ۵ راه فرعی دیگری به جلجتا نیست (لوقا ۲: ۶- ۷)

روز ۶ صلح و سلامتی بر آنانی که مورد لطف‌اویند (لوقا ۲: ۱۲- ۱۴)

روز ۷ مسیح برای مجوسیان (متی ۲: ۱- ۲)

روز ۸ ستاره شگفت‌انگیز بیت‌لحم (متی ۲: ۲)

روز ۹ دو نوع مخالفت با عیسی (متی ۲: ۳)

روز ۱۰ طلا، کُندر و مُر (متی ۲: ۱۰- ۱۱)

روز ۱۱ چرا عیسی آمد عبرانیان (۲: ۱۴- ۱۵)

روز ۱۲ تعویض سایه‌ها (عبرانیان ۸: ۱-۲)

روز ۱۳ واقعیت نهایی از راه رسید (عبرانیان۸: ۱-۲، ۵)

روز ۱۴ برای قوم خود آن را به واقعیت تبدیل می‌کند (عبرانیان ۸: ۶)

روز ۱۵ زندگی و مرگ در ایام عید میلاد (یوحنا۱۰: ۱۰)

روز ۱۶ موفق‌آمیزترین شکست خدا (فیلیپیان ۲: ۹-۱۱)

روز ۱۷ بزرگترین نجات قابل تصور (ارمیا ۳۱: ۳۱)

روز ۱۸ الگوی میلاد مسیج برای خدمت ما (یوحنا ۱۷: ۱۸)

روز ۱۹ عید میلاد برای آزادیست (عبرانیان ۲: ۱۴-۱۵)

روز ۲۰ همبستگی در میلاد مسیح (اول یوحنا ۳: ۸)

روز ۲۱ تولدی از ایام ازل (یوحنا ۱۸: ۳۷)

روز ۲۲ تا ایمان بیاورید (یوحنا ۲۰: ۳۰-۳۱)

روز ۲۳ هدیه وصف ناپذیر (رومیان ۵: ۱۰-۱۱)

روز ۲۴ دو هدف تولد مسیح (اول یوحنا ۳ : ۷-۸)

روز ۲۵ سه هدیۀ عید میلاد (اول یوحنا ۳: ۷-۸ و ۲: ۱-۲)